Seminarieboken är en bok skriven av Maria Björklund och Ulf Paulsson och den handlar om att skriva, presentera och opponera. Första kapitlet i boken heter ”Kännetecken på ett akademiskt arbete” och det handlar om vad som krävs för att ett arbete ska klassas som just ett akademiskt arbete. I kapitlet tas följande upp:
- Ett akademiskt arbete görs av någon som studerar/arbetar på ett universitet/högskola.
- Syftet med det akademiska arbetet är att det ska skapa ny akademisk kunskap.
- Arbetet ska bygga på en vetenskaplig grund och skapas genom en vetenskaplig undersökning.
- Kraven på en akademisk uppsats är att den:
- Visar att författaren känner till existerande teorier.
- Att studien utgår ifrån/tar hänsyn till existerande teorier, modeller och data.
- Att studiens resultat förankras i redan existerande teorier, modeller och data.
- Ny forskning ska leda fram till nya kunskapsbidarag tex:
- Ny data som stödjer/förkastar tidigare teorier.
- Ny/förbättrad metod för att lösa ett problem.
- Ny/förbättrad analys av ett problem tex genom ny data.
- Ny teori/modell som förklarar ett fenomen bättre än tidigare.
- Ett akademiskt arbete ska behandla frågor av allmänt intresse men även ha en teoretisk dimension.
- Ett akademiskt arbete ska vara kontrollerbart, individoberoende och möjligt att upprepa.
- Den färdiga uppsatsen måste utgöra en fungerande helhet dvs ha en tydlig röd tråd och vara logisk. Titel, syfte, metod, teori, emperi, analys och resultatet måste hänga ihop.
- Ändrar du något i någon del av texten måste du följa upp vilka följd konsekvenser det får för arbetet.
- I uppsatsen ska en noggrann och fullständig redogörelse för arbetet finnas så någon annan kan bedöma dess relevans.
- Det ska tydligt framgå via källor/noter vad som är andras tankar. Finns ingen källhänvisning räknas det som står som författarens åsikt.
- De vanligaste källhänvisningssystemen är Harvard och Oxford. Välj det ena eller andra och var konsekvent.
- I ett akademiskt arbete ska du kunna vandra mellan olika abstraktionsnivåer. Från det generella/allmänna till det konkreta/enskilda.
Hittills har boken inte direkt imponerat. Har du läst flera metod- och teorikurser tidigare eller om du skrivit en akademisk uppsats redan så är boken inget för dig. Författarna till boken säger i förordet att detta ska vara en basbok för nybörjarstudenter men frågan är om den inte är lite för mycket bas.
/Sofi