Entreprenörskap i skolan

Jag håller som sagt på att läsa en kurs i Entreprenöriellt lärande nu under hösten och det är spännande. Jag arbetar som sagt med entreprenörskap dagligen i skolan och jag är mycket nyfiken på vad skolverket och våra makthavare egentligen menar när det pratar om mitt favoritämne.

  • Är entreprenörskap och entreprenöriellt lärande samma sak?
  • Vilken målsättning har vi?
  • Vad ska ämnet innehålla?
  • Är det ett eller flera ämnen?

Frågorna är många. Nu har jag precis läst Regeringskansliets skrift, ”Strategier för entreprenörskap inom utbildningsområdet” och i den trycker man mycket på det ”traditionella” entreprenörskapet. Det som leder fram till att fler vill och faktiskt startar företag. Att fler blir företagare ser man som en viktig del av Sveriges och Europas framtid. Men man tar även upp andra förmågor som är viktiga som ämnet utvecklar som kreativitet, självförtroende, vikten av samarbete med mera. Dock pratar man i texten inte om begreppet entreprenöriellt lärande. Det vekar komma någon annanstans ifrån. Så min tolkning av den här texten är att undervisningen i entreprenörskap som ska ligga som en rödtråd genom hela utbildningsväsendet ska leda fram till fler företag. Då blir tex ämnet företagsekonomi viktigt men även ämnen som ledarskap och organisation, juridik, psykologi, språk, kommunikation mm.

Läs Regeringskansliets text ”Strategier för entreprenörskap inom utbildningsområdet” här: Entreprenörskap i skolan

/Sofi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s