Ingenjörsutbildning med CDIO

Den bästa och mest inspirerande föreläsningen i fredags hölls av Kristina Edström och Jakob Kuttenkeuler från KTH. De beskrev hur de arbetade med en projektkurs för deras studenter som sträcker sig över ett år. Syftet med kursen var att få eleverna mer ingenjörsmässiga inför att de ska söka arbete samt att de ska lära sig att använda sina teoretiska kunskaper praktiskt.

CDIO står för – Conceive, Design, Implement, Operate – dvs att man går från idé hela vägen till färdig produkt med allt vad det innebär. Syftet med detta arbetssätt är att kombinera elevernas ämneskunskaper med professionella färdigheter. Båda sidorna ska växa tillsammans längst utbildningen gång.

De började med att beskriva fyra klassiska utmaningar i skolan:

  1. Lära ut vs Lära in
  2. Modellering och återkoppling: i skolan presenterar vi ett verkligt problem, sen bryter vi ner det och arbetar med det i delar men sen glömmer vi att koppla tillbaka det till helheten.
  3. Studenternas- och arbetslivetsbehov: studenterna behöver lära sig teori men även hur det fungerar ute i arbetslivet. Ju tidigare vi kan få in tillämpningsövningar dessbättre.
  4. Skolan är kul! eller? Den kan ju vara ganska tråkig också.

I en projektkurs är lärarens arbeta att coacha studenterna så de kommer framåt men det är inte lärarens uppgift att ge dem lösningarna. I deras projektkurs fick eleverna även möjlighet att arbeta med feedback och kamratbedöming. Under projektets gång skulle även alla i gruppen prova på alla poster så de kunde nå kursens samtliga mål.

I sina projektkurser arbetade de utifrån fem principer:

  • Syftet är lärande.
  • Gnugga studenterna mot varandra: kamratfeedback och självreflektion
  • Fokus på individ och process så tar gruppen och produkten hand om sig själv.
  • Omvänd bevisbörda: varje student är ansvarig för att samla in och presentera bevis för sin måluppfyllelse.
  • För projektets bästa är drivkraften.

Några andra viktiga ingredienser för att lyckas är följande:

  • De är proffs och vi är proffs!
  • Helhet och Sekvens!
  • Rätt stimulans
  • Progression och tillämpning

I alla kurser är det även viktigt att kursmål, aktiviteter och examinationer alltid hänger ihop.

Kom ihåg – Varje gång du knyter skorna åt ditt barn hindrar du hennes egen utveckling/Maria Montessori

/Sofi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s