Lektion 2: Marketing managment – Teorins grunder

Verksamhetens hela omvärld: – Verksamheten

  • Demografiska krafter
  • Kulturella krafter
  • Politiska krafter
  • Legala krafter
  • Miljö krafter
  • Ekonomiska krafter
  • Teknologiska krafter
  • Stat och kommun
  • Konkurrenter
  • Opinionsbildare
  • Finansiärer
  • Kunder
  • Leverantörer
  • Fackföreningar
  • Distributörer

Vision: önskade tillståndet på mycket lång sikt, önskat läge

Kärnvärde: det som är viktigaste

Affärsidé: mission statment, kunder, marknad, hjälp vid beslutsfattande, vad som ska åstadkommas på lång sikt, vilka är kunderna?

Strategi: Utveckling och formulering – Genonförande – Beslut och handling –

Produkt- vs marknadsorienterade s k mission statements

Produktorienterat:

  • “Vi ska sälja böcker, CD, DVD (Amazon.com)
  • Vi hyr ut rum

Marknadsorienterat:

  • Vi tillhandahåller en vänlig, säker och underhållande miljö för onlineköp.
  • Vi skapar Ritz-Carltonn upplevelsen som väcker liv i sinnena och inger välbefinnande samt uppfyller även våra gästers outtalade önskningar och behov.

Värden – vad står vi för?

  • Beteende
  • Förhållningssätt
  • En vidare ”mening” som formar organisationskultur och personalens uppträdande/företagets agerande.

Strategiska mål:

  • Vad ska bli resultatet av olika aktiviteter inom ett företag?
  • Vinst, marknadsandelar, aktievärde, ROI-avkastning på investeringar, antal kunder osv.

Strategi:

  • Sättet på vilket en organisations resurser matchas mot de behov som finns i den omgivningen i vilken organisationnen valt att verka
  • Alla resurser i en organization, såsom personal, logistic, production, marknadsföring, IT, ekonomi/finans sammanförs I den strategiska planen, som syftar till att de strategiska målen nås på mest effektiva sätt.

SWOT-analys:

  • Styrkor: S, Intern förmåga/skicklighet som kan bidra till att verksamheten uppnår sina mål.
  • Svagheter: W, Interna begränsningar som kan störa en verksamhets möjligheter att att uppnå sina mål.
  • Möjligheter: O. Externa faktorer som verksamheten kan exploatera till sin fördel
  • Hot: T, aktuella och framväxande faktorer som kan utmana verklighetens prestationsförmåga.

Marketing managment processen:

  • Analys
  • Planering: utveckla stragetiska planer – Utveckla marknadsföringsplaner
  • Implementering: verkställa planer
  • Kontroll: mäta resultat – utvärdera resultat – korrigera handlingar

Steg i den strategiska planeringen:

Bolagsnivå: Definiera affärsidé – Fastställa mål – Utforma affärskonceptet – Affärsenhet produkt och marknadsnivå: Planera strategier för marknadsföring och andra funktioner

Strategier för tillväxt:

Marknad/Produkt        Nuvarande                 Nya

Nuvarande       Marknads-penetration      Marknadsutveckling

Nya                  Produktutveckling             Diversifiering

(Ansoff 1965)

/Sofi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s