Månad: augusti 2015

Kvällspromenad vid havet

Efter många om och men begav vi oss tillslut ut på promenad och det var riktigt skönt. Vi gick längst havet i skymningen och det var nice.

image image image image image image image image image image

På stranden träffade vi sötnosen Olle som är Chris kompis vovsing:

image image image image image image

/Sofi

Annonser

Regn och rusk

Idag är det min lediga dag också ösregnar det. Inget kul! Hur som helst ska jag försöka att tvinga ut prinsen på en runda.

Hittills idag har jag planerat upp min vecka och pysslat med lite jobb och projekt grejor. Jag har lagat mat också. Det blev gratäng, tomater i ugn också stekte jag upp inälvorna från ankan. Jag gjorde en rabarberpaj också.

Mat Anka Mat Mat

/Sofi

Att lyckas med förändring

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit./Aristoteles

Här kommer några tips på vad du ska tänka på om du vill förändra en vana.

Att genomgå en förändring är en process i tre steg:

  1. Skriv ner en plan för hur du ska ändra det du vill ändra på.
  2. Fundera över vad som triggar igång det du vill ändra på och vad du kan ersätta det med.
  3. Varje gång du vill göra det du ska ändra på så gör någon av de sakerna som du ska ersätta det med.

Hur lång tid det tar för att förändringen ska bli permanent är så klart omöjligt att säga. Det beror på hur vi är som individer och på hur stor saken är som man har bestämt sig för att ändra på. Vissa säger 21 dagar, andra 30 eller 66 men det finns inget 100 %igt svar.

Andra tips på saker som är bra att tänka på när man ska gå igenom en förändringsprocess är:

  • Ändra en vana/sak i taget.
  • Börja med något litet eller ta små steg i början om du ska ändra något stort.
  • Skriv ner det du vill ändra på och gör upp en plan.
  • Var tydlig mot dig själv med vad som motiverar dig till förändringen och påminn dig om det önskade utfallet längst vägen.
  • Sätt ett start datum för när du ska börja förändringen så du kan börja förbereda dig mentalt på vad som ska komma.
  • Skriv ner allt som kan tänkas hindra dig längst vägen och försök komma på sätt att komma runt dem.
  • Identifiera det som triggar igång att du gör det du vill ändra på och kom på vad du ska göra istället när den situationen uppkommer.
  • Fundera på vem som kan hjälpa dig med förändringen och vilka som behöver veta att du ska genomgå en förändring så de kan stötta dig.
  • Be om hjälp om du behöver det.
  • Gör inga undantag från det du har lovat dig själv, ett undantag leder ofta till flera.
  • Kämpa dig igenom varje crawing en efter en och gör upp strategier för när crawingsen kommer.
  • Ge dig själv belöningar längst vägen, så gör upp en lista med delmål.
  • Visualisera dig själv vid slutmålet.
  • Skaffa dig ett mantra som du upprepar när det känns jobbigt.
  • Var medveten om din inreröst och hur den ibland vill prata omkull dig. Prata tillbaka och peppa dig själv.
  • Undvik vissa platser/personer som är starkt förknippade med den dåliga vanan åtminstone till en början.
  • Håll dig positiv.
  • Var medveten om vilka i din omgivning som kan tänkas vilja sabotera för dig.
  • Vila mycket under förändringsprocessen – är man trött är det lättare att falla tillbaka till gamla beteenden.
  • Påminn dig själv hela tiden om varför du gör förändringen.
  • Gör din förändring offentlig – det är pinsamt att misslyckas om alla vet om det.
  • Om du misslyckas – analysera vad som gick snett – planera om och kör igen!

Vill du läsa mer om förändring och ledarskap så kolla in på www.biz4you.se.

Och kom ihåg:

Habit is habit, and not to be flung out of the window by any man, but coaxed downstairs a step at a time/ Mark Twain

/Sofi