Dag: oktober 25, 2017

Facket

”You don’t get me I am part of the union”, min expojkvän brukade sjunga den strofen på skoj när vi diskuterade och var oense. Själv brottas jag just nu med om jag ska stanna kvar i facket eller inte. Tänker jag rent egoistiskt har jag hittills inte fått ut mycket av min fackavgift och min senaste kontakt med facket var ett rent skämt. De var inte till någon hjälp och de kunde inte ordna fram en jurist som kunde ge råd i en avtalsfråga. Så är jag lite krass hade jag kunnat ta min fackavgift, investerat den och vid behov köpt in den hjälp jag behöver själv. MEN samtidigt vet jag vilket arbete som har krävts för att bygga upp den arbetsrätt som vi har idag och jag vet att på många håll i världen kämpar folk för rätten att få gå med i fackförbund, de till och med riskerar sina liv för att kämpa för kollektivet. Och för mig är kollektivet också viktigt. Jag kanske inte har fått hjälp av facket men någon annan har kanske fått det och solidaritet är viktigt. River vi ner de strukturerna som vi byggt upp kommer vi ha svårt att få tillbaka dem. Jag vet också att kämpar man ihop så når man längre även om det kanske tar tid. I många frågor har du inte en chans som ensam individ. Så ska jag vara egoist och göra det som gynnar mig själv mest eller ska jag stanna i kollektivet för kanske någonstans är det de som gynnar mig mest i det långa loppet? Jaget eller laget? Vem vet!?

Förövrigt, glöm inte att lyssna på låten, det är en klassiker :):

/Sofi

God macka

I mitt och prinsens hem har allting sin plats och jag gillar inte när det är rörigt. Samtidigt vet jag att jag måste leva i en praktisk verklighet som fungerar och då orkar jag inte alltid att plocka undan. De senaste dagarna har vi kommit hem sent så allt har varit lite huller ombuller MEN precis gjorde jag ett ryck och nu är det harmoni och ordning å reda igen. Skönt! Vad som dock är helt otroligt är hur snabbt resterna i en lunchlåda möglar. Not nice!

Till kvällsmat idag uppfann jag en ny macka. Knäckebröd med smör, chilisås, tunt skivad rå falukorv och en skiva ost. Det kanske inte låter så sexigt men det är riktigt gott.

På jobbet idag var det fullt ös från tidigt till sent.

Nu ska jag mysa med prinsen och troligtvis sover jag inom 30 min.

/Sofi