Bedömningsbegrepp

I första modulen i kursen jag läser om betyg och bedömning så tog de upp flera begrepp kopplat till ämnet som är viktiga att kunna. Många av dem hade jag aldrig hört innan fast jag arbetat som lärare i 10 år. Here goes:

  • Allsidig bedömning: man ska använda sig av flera olika typer av bedömning
  • Autentisk bedömning: bedömningssituationen ska vara så naturlig som möjligt och det ska vara så verklighetsnära uppgifter som möjligt.
  • Bedömningsaspekter: det som bedömningen fokuserar på kopplat till kunskapskraven
  • Bedömningsmatris: mall för det som bedöms
  • Divergent bedömning: undersöker vad man lärt med hjälp av öppna frågor/uppgifter
  • Formativ bedömning: bedömning för att stödja lärandet och för att utveckla undervisningen.
  • Formell bedömning: inplanerade bedömningssituationer tex prov
  • Informell bedömning: spontanbedömning under undervisningens gång
  • Konvergent bedömning: för att kontrollera vad någon lärt sig. Oftast i form av slutna frågor som kräver ett rätt svar.
  • Likvärdig bedömning: de ska vara samma bedömningsgrunder för alla elever och att kunskaperna bedöms på ett likvärdigt sätt.
  • Motivation: finns inre och yttre, även kallat drivkrafter. Krävs för att man ska vilja prestera
  • Reliabilitet: mäter om bedömningen är tillförlitlig och möjlig att upprepa, likvärdiga begrepp är interbedömarreliabilitet och intrabedömarreliabilitet
  • Samstämmighet: överensstämmelse mekkan undervisningens mål/syfte , genomförande och bedömning.
  • Summativ bedömning: sammanfattning av ett kunskapsläge
  • Validitet: hur giltig bedömningen är
  • Återkoppling/feedback: process för att beskriva vad som är bra/kan förbättras utifrån målen

/Sofi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s