Day: november 19, 2016

Vandring & vattenfall

Innan frukosten i morse var jag och några tjejer ute på fågelskådning. Vi såg endel men det var mest bara skönt att vara ute. Efter frukosten skulle vi ut och vandra. Att varandra i kuperad terräng och se på växter är inte min favoritsysselsättning men naturen var otroligt vacker. Vi fick även möjligheten att bada i ett vattenfall och det var kul. Små fiskar åt på mina fötter och det kittlade så mycket att jag höll på att skratta ihjäl mig. Efter vandringen var jag helt slut. Vi hade fått hoppa på stenar för att korsa vattnet flera gånger och det var jättejobbigt.

Lunch åt vi på en kryddfarm och medan eleverna fick en guidad tur där gjorde GC och jag lite pappersarbete. Att få ut pengar är fortfarande struligt så ekonomin är inte helt lätt men det ska nog lösa sig.

Vi var tillbaka i vår ”hemby” vid klockan 18 och då gick vi med några av killarna till skräddaren så de kan få studentkostym uppsydd. Själv beställde jag några kjolar efter en modell som min farmor hade. Vi hann även inom juveleraren 😃. Strax ska jag sova. Alla mår bra och programmet rullar på.

Bilder från dagen kommer längre fram för nu måste jag sova!

/Sofi

Djungelby

Efter besöket på Ayurveda-skolan åkte vi till en nationalpark. Parken består av djungeln och berg och vi skulle bo i en liten by som låg på toppen av ett av bergen. Vägen upp var magisk. Naturen var otroligt vacker. Jag gillar inte serpentinvägar men det kändes ändå ok. Väl framme i byn delades vi upp och fick flytta in till olika familjer och sen var det lunch. All mat i byn skulle förtätas med händerna och helt ärligt så är det inte riktigt min grej. Jag kände mig bara grisig och kladdig men det gick. Kvällsmaten serverades dessutom på bananblad. Efter lunchen fick vi en guidad visning av byn och dess omgivning. Vi fick en ordentlig genomgång av olika växter mm. Vi höll dessutom på att nästan bli nedsprungna av en brunstig tjur som var på jakt efter en ko. Efter choken höll vi på att skratta ihjäl oss. Efter turen såg vi på solnedgången från ett berg. Innan kvällsmaten fick eleverna möjlighet att göra intervjuer till sina GA. Efter maten var det kulturprogram med indisk traditionell dans. Det var trevligt. Våra elever fick också sjunga och visa små grodorna och sen dansade alla ihop. Jag och GC har under natten delat en 120 cm säng som var stenhård så vårt sömnminus totalt sett är nu brutalt men vi är vid gott mod. Jag har ont typ överallt och jag får kramp i vaderna varje natt men i övrigt mår jag bra.

/Sofi

Ayurveda

Fredagens första besök var på en Ayurveda-skola. Det var riktigt intressant. Först berättade en läkare för oss vad Ayurveda är och hur utbildningen gick till. Grundutbildningen för att bli ayurveda läkare är på fem år. Sen visade han lokalerna. Dels salen med olika växter som används till olika mediciner, dels behandlingsrum, trädgården med medicinalväxter och obduktionsrummet. Det var vidrigt. De som ville fick se liken som de har att obducera. De låg i en tank nedtyngda med tegelstenar. Jag gjorde tre försök att gå in i rummet men jag höll på att kräkas och jag började nästan gråta så hemskt jag tyckte att det var så jag gick inte in. Det var det vidrigaste jag har gjort i mitt liv eller ja nästan gjort. Förutom liken var besöket bra och vi gick ställa frågor om Ayurveda. Vissa dagar på jobbet är inte som andra.

/Sofi

Pyton & kobra

Det har inte blivit något bloggande för vi har haft fullt program och vi har hunnit med galet mycket och vi har lärt oss hur mycket som helst. Nu är dock tanken att jag ska hinna ikapp lite.

Under cykelturen berättade vår guide Clinton om sitt arbete som ormräddare och vi fick vara med när han släppte ut en kobera och en pyton som de hämtat i folks hem. Det var riktigt häftigt.

/Sofi