Färgglatt

Beroende på färg innehåller olika grönsaker och frukter olika ämnen som är bra för olika saker. Vissa saker kanske man ska ta med en nypa salt men att äta mer vegetariskt är nog inte helt fel:

Blått och lila: Blåbär, björnbär, svarta vinbär, blå vindruvor, aubergine – Antioxidanter vid namn Flavonoider, Blåa bär minskad risk för hjärta- och kärlsjukdomar för kvinnor. Mest nyttoämnen finns i skalen

Vitt: blomkål, vitkål, purjolök, vitlök, lök – allicin som stärker immunförsvaret, innehåller även ämnen som kan förebygga vissa canerformer

Gult och orange: pumpa, paprika, morot, broccoli – innehåller antioxidant vid namn betakaroten som kan förebygga cancer och är bra för ögonen

Rött: tomater, paprika, vattenmelon, blodgrape  – antioxidant vid namn lykopen som minskar risken för blodpropp och visa typer av cancer

Grönt: spenat, rucola, ärter, grönkål, broccoli – rika på folat som är ett B-vitamin som minskar risken för sjukdomar i blodkärlen och i hjärtat, mineraler tex kalcium som behövs för att bygga ett starkt skelett ,och fibrer, K-vitamin som hjälper kroppen att lagra kalcium bättre

/Sofi

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s